Migracja do chmury – 5 rzeczy, które ochronią Cię przed ryzykiem

Kiedy rozpoczynasz nieuniknione przenoszenie contact center do chmury czujesz, że powinieneś/aś podążać za swoim dotychczasowym dostawcą usług. Jednak nie zawsze takie zaufanie do firmy od rozwiązań chmurowych może być dla Ciebie dobre. Bez odpowiedniej staranności taka decyzja może okazać się bardzo kosztownym błędem. Migracja jest procesem, który skutkuje długofalowymi efektami. Dlatego tak ważne jest, by wszystko starannie zaplanować i być odpowiednio przygotowanym. O jakich rzeczach powinieneś/aś pamiętać, gdy Twoją firmę czeka migracja do chmury?

 

1. Doświadczenie ma znaczenie!

Migracja do rozwiązań chmurowych jest długoterminową inwestycją. Dlatego tak ważne jest, aby wybrać dostawcę, który nie tylko sprosta dzisiejszym wymaganiom, ale okaże się również liderem na rynku. Będzie on również rentowny finansowo i posiadać doświadczenie wymagane do zaspokojenia Twoich potrzeb w przyszłości. Profesjonalne firmy działające w branży rozwiązań chmurowych posiadają wystarczającą wiedzę i doświadczenie operacyjne, które było rozwijane przez lata podczas oferowania usług. Tak, doświadczenie ma ogromne znaczenie! Zanim nastąpi migracja porównaj różnych dostawców usług korzystając z raportów analityków branżowych oraz recenzji innych klientów. Najlepszą opcją będzie bezpośredni kontakt do takich osób, aby zapytać, czy faktycznie są zadowolone z usługi dostawcy i czy szczerze mogą ją Tobie polecić. 

 

2. Nie ma jednego uniwersalnego rozwiązania

Migracja do chmury będzie wyglądała inaczej w każdej firmie i jest zależna od konkretnych wymagań biznesowych. Wielu dostawców może narzucać Tobie zbyt uniwersalne podejście do rozwiązań chmurowych. Nie zmienia to niezaprzeczalnego faktu, że każda firma ma zupełnie inne potrzeby, ramy czasowe i pożądane wyniki. Przykładowo większe, bardziej złożone organizacje mogą być bardziej zainteresowane modelem hybrydowym chmury prywatnej lub publicznej, która będzie połączona z lokalną infrastrukturą. Najczęściej takie przedsiębiorstwa są bardziej dojrzałe i mają globalny zasięg. Z drugiej strony mniejsze i mniej zaawansowane technologicznie firmy będą prawdopodobnie wolały wybrać publiczną chmurę i korzystać z jej zalet bez konieczności większego wdrażania.

 

3. Wybierz otwartą platformę

Jeśli czeka Cię migracja to ważne jest aby wiedzieć, kim są dostawcy technologii oraz partnerzy do spraw wdrożeń. Poszukaj dostawcy, który współpracuje z wieloma firmami dodającymi merytoryczną wartość do swoich produktów, są zweryfikowani przez innych klientów i oferują wiele możliwości oraz aplikacji dostępnych na otwartym rynku. Zazwyczaj dostawca usług jest tak dobry jak firma, którą prowadzi. Określ, jakie typy interfejsów API platformy są dostępne dla zewnętrznych deweloperów? Jak otwarta oraz – w miarę możliwości – “modyfikowalna” jest platforma technologiczna? Czy dostawca dostarcza swoje usługi zgodnie ze standardami? Migracja powinna być również elastyczna, dlatego ważne jest, by istniała możliwość rozszerzenia usług w razie potrzeby, gdy wymagania w Twojej firmie ulegną zmianie.

 

4. Uważaj na braki 

Dostawcy usług, którzy “spóźnili się” ze swoimi rozwiązaniami w porównaniu do konkurencji, nadrabiają zaległości w dostarczaniu różnych funkcjonalności za pomocą rozwiązań lokalnych. Klient może być w szoku, kiedy zobaczy, że wymagane obecnie funkcje nie są jeszcze dostępne w chmurze. Praca nad wypełnieniem takiej luki niestety bardzo negatywnie wpływa na inwestycję w rozwój innowacji. Aby zrekompensować takie błędy, dostawcy często dostarczają usługi chmurowe dla klientów za pomocą partnerstw. Niestety takie rozwiązania też nie są dobrym wyjściem. Migracja okazuje się wtedy jeszcze bardziej złożona, pojawiają się problemy z integracją danych oraz plany rozwoju produktów, które są zupełnie poza kontrolą dostawcy. Mając to na uwadze, poszukaj dostawcy z możliwie szeroką ofertą, która zaspokaja potrzeby każdego obszaru contact center. Powinno to obejmować m.in. wsparcie omnichannel, natywne zarządzanie zaangażowaniem pracowników i rozwiązania AI w zakresie sprzedaży, czy obsługi klienta.
 

5. Nie zapomnij o bezpieczeństwie

Każda firma, niezależnie od jej wielkości oraz branży, musi wziąć pod uwagę bezpieczeństwo i zgodność podczas oceny rozwiązań chmurowych. Naruszenie takiego bezpieczeństwa nie tylko naraża klientów na duże ryzyko, ale również szkodzi reputacji firmy. Dotyczy to firmy z każdej branży i nie ogranicza się tylko do firm bardziej narażonych na niebezpieczeństwo jak usługi finansowe, czy sektor rządowy. 

 

Aby migracja nie tylko prawidłowo przebiegała, ale służyła Tobie bardzo długo – nie zapomnij o bezpieczeństwie. Wybierz dostawcę, który może wykazać się zaangażowaniem w tym temacie oraz posiada odpowiednie kwalifikacje i certyfikaty, takie jak SOC czy PCI DSS. Usługodawca powinien również zagwarantować, że spełnia wymagane standardy związane z akredytacją, czyli Ogólnym Rozporządzeniem o Ochronie Danych (RODO).