Co można robić po zakończeniu kariery w call center?

Praca w contact center uchodzi za jedną z najlepszych opcji na początek kariery zawodowej. Wszystko za sprawą przydatnych umiejętności, które w czasie jej trwania można nabyć i rozwijać.

Liczne szkolenia, rozmowy z klientami, szybkie tempo pracy – te czynniki sprawiają, że niedoświadczona w pracy zawodowej osoba, przechodzi szybki kurs z komunikacji, interakcji międzyludzkich, narzędzi do obsługi połączeń i planowania. Każdy z tych obszarów jest szalenie istotny z dwóch punktów widzenia: konsultanta, który może się sprawdzić i przekonać, co tak naprawdę chce w życiu robić oraz pracodawcy, który ceni sobie dobrze wykwalifikowanego, zdeterminowanego pracownika nastawionego na rozwój kompetencji.

Contact center, i co dalej?

Bycie konsultantem to zajęcie dla dobrze zmotywowanych osób z jasno obranym celem. Wiele osób dzięki niej otwiera się na innych i poprawia swoje komunikacyjne umiejętności. Nawet nieśmiałe osoby nastawione na rozwój i pokonywanie swoich słabości, mogą poprawić swoje umiejętności interpersonalne. Zestaw cech, które mogą się rozwinąć w pracy w contact center, sprawia, że osoba, która zdecyduje się na zmianę stanowiska, odnajdzie się w wielu różnych branżach i strukturach. Oto kilka ścieżek kariery, które stoją przed Tobą otworem:

Sprzedaż

Praca w charakterze konsultanta wymaga umiejętności nawiązania kontaktu z klientem oraz posiadania skilli sprzedażowych. To pierwszy krok od zostania przedstawicielem handlowym lub account managerem. W praktyce bowiem, praca „na słuchawce” przy projekcie sprzedażowym niewiele różni się od pracy handlowca. Należy przede wszystkim lubić sprzedawać, nie bać się wyzwań i być oswojonym z tak zwaną atmosferą giełdy. Jeśli TO masz, wystarczy, że podszkolisz się z innych form kontaktu z klientem takich jak spotkanie i prowadzenie prezentacji sprzedażowych, pisanie wiadomości i prowadzenie relacji za pomocą maila, social mediów i wideo oraz zaznajomisz się z produktem. Jesteś na najlepszej drodze do sukcesu i zadowolenia ze swojej pracy.

HR

Branża ściśle związana z pracą z ludźmi, ich ścieżką rozwoju, a także szkoleniami. Słowem ze wszystkim tym, z czym miałeś/aś do czynienia w pracy w contact center. Teraz jednak to nie Ty będziesz szkolony, a będziesz zajmował się rozwojem innych osób w firmie. Dzięki temu będziesz podchodzić do problemów innych z większą empatią i zaangażowaniem, bowiem znasz dylematy pracownika od podszewki. Do Twoich obowiązków będzie należała rekrutacja, monitoring pracownika – od danych dotyczących jego efektywności, urlopów po przeprowadzanie rozmów ewaluacyjnych, szkolenie go i wsparcie w ciągłym rozwoju. Masz być dobrym duchem osób, z którymi przyjdzie Ci współpracować. Jeśli satysfakcję sprawia Ci szlifowanie talentów, współpraca z innymi oraz lubisz spotkania, poważnie rozważ tę zawodową drogę.

Contact center

Po pracy jako konsultant w centrum kontaktowym, możesz także zdecydować się na pozostanie w branży. Jeśli czujesz niedosyt i jesteś głodny/a nowych wyzwań w tym samym środowisku pracy, świetnie sprawdzisz się jako team lider lub manager wysokiego szczebla. Dzięki pracy jako konsultant masz szersze spojrzenie na całą organizację, znasz potrzeby i problemy z jakimi zmagają się pracownicy, a to wiedza na wagę złota. Po jej nabyciu, odpowiednim zrozumieniu i wykorzystaniu, można poznać dobrego managera. Aby zrealizować swoje plany, podczas następnej rozmowy ewaluacyjnej zasygnalizuj swojemu przełożonemu, że chciałbyś/chciałabyś pozostać w organizacji i interesuje Cię wewnętrzna rekrutacja. Będzie to ważny sygnał, że traktujesz tę pracę przyszłościowo.

Na swoim

Contact center wymaga szybkiego działania i reagowania na zmieniającą się sytuację. Ze zdobytym w ten sposób elastycznym podejściem do zmian i odpornością na stresujące sytuacje, masz szansę być bardzo dobrym przedsiębiorcą. Pytanie tylko, czym chciałbyś/chciałabyś się dokładnie zajmować? Handlem, usługami, wykonywaniem produktów? Wszystko zależy od Ciebie. Zastanów się, co Cię pasjonuje. Jakie projekty, w których brałeś/aś udział sprawiły, że z uśmiechem na ustach opowiadałeś/aś o nich klientom? To może być dobry punkt wyjścia do zastanowienia się, co jest Twoim hobby i połączenia pracy z zainteresowaniami.

„Wybierz pracę, którą kochasz, i nie przepracujesz ani jednego dnia więcej w Twoim życiu.” KONFUCJUSZ

Jeśli jeszcze nie wiesz, w czym jesteś najmocniejszy/a, a co warto oddelegować pracownikom lub zlecić firmie zewnętrznej, niczym się nie przejmuj. Początkujący przedsiębiorca zwykle sam zajmuje się wszystkim, jednak po niedługim czasie przychodzi czas na podjęcie decyzji, dotyczącej wyboru działań dla siebie – to ten etap daje najwięcej satysfakcji.

Szkolenia i mentoring

Praca w contact center uczy samodyscypliny i pokory, co niezmiernie przedaje się w uczeniu innych. Doświadczenie pomaga w tym, aby edukować innych z pasją i cierpliwością. Branża contact center jest jedną z tych, gdzie szkolenia są codziennością. Dzięki temu łatwiej Ci będzie zaadaptować się w nowym środowisku pracy. Jeśli Twoją pasją jest rozwój oraz pomóc innym w nabywaniu nowych umiejętności i jaki nic na świecie lubisz pracę z ludźmi, rozważ karierę edukacyjną jako szkoleniowiec, coach lub mentor.

Ubezpieczenia

W branży ubezpieczeniowej przydatne są umiejętności uzyskanie w trakcie pracy na stanowisku konsultanta telefonicznego. Niezbędna jest komunikatywność, empatyczne podjęcie do klienta, a także drobiazgowość szczególnie ceniona podczas pracy jako konsultant obsługi klienta. Ubezpieczenia to branża, w której czuć atmosferę giełdy – plany sprzedaży, atrakcyjne premie i benefity to wszystko sprzyja aktywnemu pozyskiwaniu klientów. Jeśli lubisz taką pracę, daj sobie szansę i zacznij od zdania państwowego egzaminu KNF.

NGO

Skoro masz za sobą pracę w contact center, musisz lubić pracę z ludźmi. W przypadku organizacji pozarządowych to warunek konieczny. Wszystko opiera się na współpracy z interesariuszami – podopiecznymi, wolontariuszami, beneficjentami, partnerami, sponsorami i darczyńcami. Jeśli czujesz, że Twoją pasją jest pomaganie i tak zawsze wyobrażałeś/aś sobie swoją drogę, rozważ zatrudnienie się w organizacji pożytku publicznego. Masz do dyspozycji wachlarz możliwości – od organizacji prozdrowotnych, wspierających zwierzęta, po te dotyczące edukacji i biznesu. Dokonaj wyboru zgodnie ze swoimi predyspozycjami i upodobaniami.

Lektor

Lubisz swój głos, a od swoich klientów często słyszysz, że miło się Ciebie słucha? W takim razie to dobry moment, żeby zastanowić się, czy w swoim pomyśle na siebie nie uwzględnić pracy  głosem. Możesz zostać lektorem, dubbingować filmy lub rozpocząć radiową przygodę w charakterze prezentera. Jeśli do tego masz ukończone aktorskie kursy lub studia z logopedii, jesteś na bardzo dobrej drodze do przekwalifikowania zawodowego. Poniższy dokument pokaże Ci jak w praktyce wygląda taka praca głosem.

Rezydentura

Jeśli zawsze ciągnęło Cię do branży hotelarskiej i lubisz pracę polegającą na ciągłym kontakcie z ludźmi, to przemyśl pójście tą drogą. To bardzo ciekawa i rozwijająca praca dająca wiele możliwości. Twoim zadaniem będzie rozwiązywanie problemów klienta, organizacja wycieczek oraz spotkania i prezentacje. Masz szansę poznać specyfikę innego kraju, rozwinąć swoje umiejętności językowe, a także sprawdzić się w sytuacjach, kiedy jesteś zdany/a głównie na siebie. Jeśli na samą myśl o takiej pracy się uśmiechasz, rozważ ten kierunek swojej zawodowej podróży.

Obsługa klienta

Telefon możesz zastąpić kontaktem face2face. Praca w obsłudze klienta daje Ci ogromny wachlarz możliwości, jeśli chodzi o branże. Zapotrzebowanie na tego typu pracowników jest nieustające w branżach takich jak: hotelarstwo, gastronomia, bankowość, szeroko pojęte usługi. Obsługa klienta nie musi się wiązać z pracą w biurze. Kto powiedział, że nie możesz pracować z ludźmi na wysokościach, np. jako steward czy stewardessa lub głównie skupiać się prezentacjach sprzedażowych. Wszystko zależy od Ciebie.

Office managment

Jeśli interesuje Cię nie tylko praca z ludźmi, ale chciałbyś/chciałabyś także mieć stały kontakt i swój udział przy projektach wewnątrz firmy, rozważ karierę jako office manager. To stanowisko łączy w sobie funkcję reprezentacyjną, bo zwykle Ciebie klienci poznają w pierwszej kolejności, funkcję administracyjną, do Ciebie zgłaszają swoje potrzeby pracownicy organizacji oraz projektową, bowiem wspierasz ich w tworzeniu i przeprowadzaniu danych inicjatyw. Na stanowisku office managera sprawdzą się osoby kontaktowe, dynamiczne, analityczne, które lepiej organizują swoją pracę jak mają dużo do zrobienia.

Co wziąć pod uwagę?

Contact center jest szczególnym miejscem pracy. Jego wyjątkowość polega na dostępności, dlatego tę pracę wykonują osoby w różnym wieku i poziomie doświadczenia zawodowego. To stanowi też o różnorodności zatrudnionych osób. Kluczowym jest więc szukanie tego co Cię wyróżnia.

Co wziąć pod uwagę przy zmianie profesji:

  • Zainteresowania;
  • Kierunek studiów i przebyte kursy;
  • Czynności, które sprawiają Ci najwięcej radości.

Analiza przeszłości

W wyborze przyszłego miejsca pracy, pomoże Ci bilans Twoich dotychczasowych zajęć. Pewne profesje dają ogromny wachlarz możliwości, np. decydując się na pracę handlowca możesz pracować praktycznie w każdej interesującej Cię branży, bo w każdej firmie potrzebna jest osoba od sprzedaży.

Podejmij świadomy wybór

Jeśli masz poczucie, że w Twoim życiu przyszedł czas na zawodowe zmiany, przeprowadź je mądrze. Oznacza to przede wszystkim, żeby nie podejmować pochopnej decyzji i brać co jest, ale wybrać to co najlepsze. Pamiętaj o tym, że to co wydaje się wymarzoną pracą dla Twojego kumpla nie musi nią być dla Ciebie. Aspekt finansowy także nie jest tutaj najistotniejszy. Najważniejszy/najważniejsza jesteś Ty i to w zgodzie ze sobą powinieneś/aś podjąć tę ważną życiową decyzję. Najpierw jednak poświęć czas na autorefleksje. Zastanów się jakie umiejętności posiadasz, co jest Twoją mocną stroną i jakie zdolności chcesz nabyć.

Niech Twojej wyobraźni i pomysłów na siebie nie ograniczy powyższe zestawienie. Wszędzie tam, gdzie masz od czynienia z ludźmi, rozwiązywaniem problemów lub sprzedażą, konsultant sprawdzi się idealnie.