Cludo 10 umiejętności, które czynią team leadera doskonałym coachem

10 umiejętności, które czynią team leadera doskonałym coachem

Motywacji nigdy za wiele. Tym bardziej, że specyfika codziennej pracy nie rozpieszcza konsultantów. W procesie coachingu należy podkreślić kluczową rolę team leaderów. Jakie zatem umiejętności powinni posiadać, aby skutecznie motywować członków swoich zespołów?

  1. Zdolność do empatii

Empatia to klucz do skutecznego motywowania pracowników. Trudno zresztą wyobrazić sobie dobrego coacha, który nie potrafi wczuć się w sytuację podopiecznego. Profesjonalny coach nie ocenia, a zwyczajnie słucha i współodczuwa. Jeśli jest w tym naturalny i przekonywający, może pozwolić sobie na podejmowanie niekiedy niepopularnych i kontrowersyjnych decyzji, ponieważ zespół ufa, że robi to w imię wyższego dobra.

2. Chęć niesienia pomocy

Wydaje się, że nic tak nie buduje atmosfery wzajemnego szacunku i zaufania, jak wspieranie drugiej osoby. Pomaganie wytwarza między mentorem a podopiecznym szczególną relację, która przekłada się m.in. na jego poczucie wartości i wiarę w sens tego, czym się zajmuje.

3. Sztuka pozytywnego podejścia

To nie zawsze bywa łatwe. Umiejętność pozytywnego nastawienia polega na tym, aby niezależnie od sytuacji wprowadzać w zespole optymistyczny nastrój. Konsultant, który otrzymuje pozytywne wzmocnienie, będzie reagował z entuzjazmem na bardziej skomplikowane i coraz większe wyzwania.

4. Rozpoznawanie mocnych stron

To kolejna ważna kwestia w skutecznym motywowaniu. Aby udzielać pozytywnej informacji zwrotnej oraz stale wzmacniać umiejętności konsultantów, team leader powinien umieć przede wszystkim rozpoznać je i nazwać po imieniu. To otwiera liderom zespołów drzwi do zarządzania talentami, a stąd już krótka droga do sukcesu!

5. Nieprzeciętna ciekawość świata

Ta umiejętność, a często wrodzona cecha charakteru, nie pozwala osobie spocząć, dopóki nie znajdzie rozwiązania zagadki czy przyczyny problemu. Team leader, który odznacza się taką przywarą będzie stawiał dobre pytania i usiłował znaleźć na nie odpowiedź, włączając w to swoich podopiecznych.

Z nieokiełznaną ciekawością wiąże się także nieodparta chęć bezustannego uczenia się nowych rzeczy. Team leader, który dąży do zdobywania nowej wiedzy, stawia na rozwój nie tylko własny, ale i całego zespołu. Doskonale rozeznaje się w obowiązujących trendach i zaraża twórczymi pomysłami.

6. Otwartość i komunikatywność

Umiejętności komunikacyjne czyli sztuka prowadzenia rozmów przydają się zarówno konsultantom call center, jak również ich przełożonym. Należy jednak napomknąć, że od team leaderów oczekuje się umiejętności komunikacyjnych idących w parze z wysoko rozwiniętą inteligencją emocjonalną. Tym bardziej, że to oni zobowiązani są do prowadzenia sprawnej komunikacji z zespołem, a nowoczesne zarządzanie teamem opiera się dziś nie na wydawaniu poleceń, lecz na zadawaniu pytań, słuchaniu i zachęcaniu innych do samodzielnego szukania odpowiedzi.

7. Wzmacnianie poczucia wpływu

Lubimy mieć wpływ na otaczający nas świat i ta chęć widoczna jest także w codziennej pracy. Chcemy, żeby wykonywana praca miała cel oraz sens. Dlatego też dobry coach posiada umiejętność uświadamiania podopiecznym, jak ich z pozoru niewiele znaczące działania przekładają się na wielkie sukcesy zespołu i całej firmy. 

8. Wyznaczanie celów

Nie da się ukryć, że praca team leadera to sztuka wyznaczania celów. Są to cele zarówno indywidualne, jak i zespołowe. Warto pamiętać, że cele motywują. Należy je jednak odpowiednio formułować i przedstawiać teamowi. Powinny także być dostosowane do indywidualnych możliwości konsultantów, jak również nie odbiegać od celów przedsiębiorstwa. Świetny przywódca powinien być przede wszystkim wybornym strategiem.

9. Odpowiedzialność

…a co za nią idzie – zdolność do podejmowania ryzyka. Takimi bywają ambitne i nieszablonowe cele, ale nie tylko. Team leader bierze na siebie odpowiedzialność za wyniki swoich działań, jak również swoich podopiecznych. Poczucie odpowiedzialności to motor, który popycha zespół do ciągłego rozwoju i polepszania wyników. To wbrew pozorom spore i odważne wyzwanie dla lidera zespołu!

10. Budowanie zadowolenia z pracy

Osobowość team leadera ma znaczenie. Dużą wagę ma także jego zaangażowanie w pracę nad rozwojem osobistym członków zespołu. Wprawdzie rozwój ten nie do końca pokrywa się ze strategią rozwoju zawodowego, jednak badania pokazują, że działania coachingowe przekładają się na poprawę wyników. Statystyki pokazują również, że wielu pracowników rezygnuje z dotychczasowej pracy z powodu postępowania przełożonego. Stąd też nie dziwi ogromne znaczenie zachowania team leaderów. Otwartość na dialog, dbałość o rozwój i wzmacnianie pozytywnych cech podopiecznych to szczególnie ważne umiejętności w pracy przywódców call center, które z pewnością znajdą odzwierciedlenie w satysfakcji pracowników, a także w samych wynikach.