Zdrowie w miejscu pracy czyli jak sprawić, żeby Twoi pracownicy czuli się lepiej

Od zdrowia i samopoczucia pracowników zależy ich produktywność.  Agent contact center, którego boli głowa, ma chrypkę lub cierpi na chroniczne bóle kręgosłupa, nie będzie osobą entuzjastycznie nastawioną do problemu klienta i sprawne proponującą rozwiązanie.  Będzie to raczej pracownik odczuwający dyskomfort. Postara się dotrwać do końca swojego czasu pracy, wypełniając powierzone mu obowiązki jak najlepiej, ale nie tak dobrze jak osoba w pełni sił. Czy jednak o takie nie do końca efektywne osoby w zespole Ci chodzi?

Jak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w zeszłym roku Polacy spędzili na chorobowym łącznie ponad 281 mln dni, co skutkuje wzrostem absencji chorobowej o 1,8% procenta w stosunku do 2016 roku. Wniosek jest prosty: jako społeczeństwo cieszymy się niestety coraz słabszym zdrowiem. Z każdym rokiem powiększa się liczba osób cierpiących na choroby przewlekłe i onkologiczne. Według statystyk Polskiego Towarzystwa Onkologicznego do 2025 roku z chorobami onkologicznymi będzie się zmagać 600 tysięcy osób. Doskonale wiesz, co choroba oznacza dla pracownika i jego bliskich. Dla firmy pracownik na urlopie zdrowotnym oznacza konieczność znalezienia zastępstwa, zmiany w grafiku oraz dodatkowe koszty. Chyba nie musimy nikogo przekonywać, że zdrowie pracowników jest zyskiem firmy. Dlatego obie strony – zarówno pracownicy jak i pracodawcy – powinni się nad nim pochylić i o nie dbać.

Jakość powietrza

Najlepiej pracuje się w miejscu, w którym jest dużo zieleni. Dlatego zaleca się umieszczanie kwiatów na biurowych parapetach oraz wstawianie „oddychających ścian”, które są nie tylko piękne, ale i przydatne, bowiem wpływają na poprawę jakości powietrza. Jedno z badań wykazało, że kontakt z zielenią, jaki zapewniają rośliny biurowe, polepszył samopoczucie pracowników, lecz również zwiększył ich wydajność o 15%. Jednym z największych problemów ostatnich lat jest smog,  dlatego w swoim miejscu pracy warto zadbać o odpowiednie oczyszczacze powietrza, które sprawią że twoi pracownicy będą rzadziej chorować i lepiej się im będzie oddychało. Czyste powietrze to jednak nie wszystko. Ważne jest także utrzymanie stałej wilgotności na poziomie 60 procent. Dbanie o sprzyjające warunki pracy  i zdrowie pracowników jest kluczowe w branży contact center, w której wszystko opiera się na rozmowie i kontakcie z klientem. Tutaj wszelkie chrypki, katar, czy suchość w gardła, nie umkną uwadze klienta.

Nawodnienie

Proponujemy Wam prosty i tani patent, polegający na postawieniu w kuchni lub  innym pomieszczeniu wspólnym dla pracowników,  szklanych pojemników z wodą z dodatkiem cytrusów lub lemoniadą. Zdrowe napoje poza tym, że świetnie nawadniają są również bogactwem wzmacniającej odporność witaminy C. W sezonie jesienno-zimowym warto zadbać o dodatki do herbat i ciepłych rozgrzewających naparów, takich jak: imbir, goździki, cynamon, cytryny, miód, pomarańcze, syrop malinowy.

Biurowa samopomoc

Kwestia prozaiczna, o której każdy powinien pamiętać, a jednak w wielu biurach jest pomijana. Mowa o apteczce. Warto zadbać o swoich pracowników i jedną półkę we wspólnym pomieszczeniu gospodarczym, kuchni czy jadalni zagospodarować na najważniejsze środki opatrunkowe, leki przeciwbólowe i przeciwzapalne, coś na problemy żołądkowe i maść na oparzenia. Kilka podstawowych medykamentów na wszelki wypadek zawsze powinno być na miejscu. Zwykle takie farmaceutyki są potrzebne w najmniej spodziewanym momencie.

Praca siedząca

Członkowie Twojego zespołu większość swojego dnia spędzają przy biurku rozmawiając z klientami.  Znacznie wpływa to nie tylko na ich aparaty mowy, ale również kręgosłupy. Panaceum na tę sytuację  jest systematyczna obecność rehabilitanta lub masażysty, który w ciągu 15 minut masażu biurowego lub praktycznych ćwiczeń, będzie w stanie sprawić, że dolegliwości związane z bólem karku, czy lędźwi będą zdecydowanie mniejsze lub nie będzie ich wcale.  Ciekawą opcją są również zajęcia z jogi. To dzięki nim pracownik może się wyciszyć i  odstresować, a także rozciągnąć swoje ciało, które o wiele lepiej będzie przygotowane na walkę z codziennymi trudnościami i odporniejsze na wahania pogodowe.

Wyposażenie biura

Niewątpliwie jedną z najważniejszych rzeczy sprzyjających komfortowej pracy jest wyposażenie biura.  Mamy tu na myśli wygodne fotele podtrzymujące każdą część kręgosłupa, dostosowane do wagi i wzrostu danej osoby, a także biurka z możliwością regulacji ich wysokości, co pozwoli zmęczonemu pracownikowi siedzącemu kilka godzin pracować na stojąco. Dzięki temu lepiej uruchomi swoją przeponę w trakcie rozmowy z klientem i jednocześnie odciąży, przesycony siedzeniem, kręgosłup. Więcej na temat urządzania przestrzeni biurowej przeczytasz w artykule „Dobra aranżacja wnętrza w call center – na co zwrócić uwagę?” na blogu Cludo.

Opieka medyczna

Prywatna opieka medyczna staje się powoli standardem większych firmach. Jest to nie tylko bardzo istotne z punktu widzenia pracownika oraz jego rodziny, ale także osób zarządzających przedsiębiorstwem. Dzięki takiej opcji pracownicy nie tracą połowy dnia na stanie w kolejce do lekarza lub nie chodzą zakatarzeni do pracy. Ich leczenie przebiega szybciej przez co są zdrowsi i czują się lepiej, a więc są bardziej dyspozycyjni.

Karty sportowe

W wielu firmach bardzo popularny jest benefit w postaci karty zniżkowej  na usługi związane z szeroko pojętym sportem. Areobik, crossfit, taniec, pływanie – to tylko niektóre z aktywności szerokiego wachlarzu opcji jakie daje taka karta. Znaczna redukcja kosztów wpływa na to, że pracownicy chętnie korzystają z  takich możliwości.  Dzięki temu nie mają już wymówki że coś kosztuje za dużo i znacznie przekracza ich możliwości finansowe. Wiele z tych kart redukuje koszty karnetów nawet o połowę. Jak wiemy, wypoczęty pracownik, który po pracy wypocił swój stres to osoba,  która działa efektywniej.

Na zewnątrz

Warto zachęcać pracowników do regularnego spędzania czasu na świeżym powietrzu, na przykład w trakcie przerw, a nie tylko przy okazji wyjścia „na dymka”. Świeże powietrze koi nerwy, pozwala się zdystansować i poprawia samopoczucie. Jeśli jesteś osobą decyzyjną w contact center i mógłbyś/mogłabyś zagospodarować przestrzeń na tarasie lub obok biura – nie zawahaj się tego zrobić. Spotkania robocze na zewnątrz mają dodatkowe zalety – wpływają na dotlenienie i pozwalają wydajniej pracować.

Sezon na chorowanie

W głowie każdego team lidera pojawia się pytanie, co zrobić, kiedy z dnia na dzień w biurze coraz więcej osób kaszle, ma katar i proporcjonalnie coraz mniej osób przychodzi do pracy. W przypadku działań na otwartej przestrzeni, warto odpowiednio wcześniej o tym pomyśleć. Osobom podziębionym wskazać możliwość pracy zdalnej, natomiast tych z intensywnymi objawami wysłać na do lekarza i na zwolnienie. Zbagatelizowanie takiej sytuacji może sprawdzić poważnymi problemami z frekwencją, a co za tym idzie bieżącą obsługą połączeń. Wtedy konieczna jest reorganizacja i zaplanowanie zatępstw.

Programy promocji zdrowia

Fraszki „Na zdrowie” nie będziemy Wam przytaczać, ale pewnie doskonale zdajecie sobie sprawę, że zdrowie cenimy dopiero w momencie jego utraty. To nie oznacza, że swój team trzeba w tym podejściu dopingować. Wręcz przeciwnie. Należy czas komunikować jak zdrowie jest ważne i co zrobić, aby o nie dbać. Szkolenie z profilaktyki prozdrowotnej, bezpłatne konsultacje z dietetykiem oraz dbanie o zbilansowane, zdrowe posiłki dostępne w miejscu pracy to jedne z przykładowych działań do wdrożenia w Twoim contact center. Położenie szczególnego nacisku na edukację prozdrowotną, da pracownikom do myślenia, a także dzięki temu poczują się oni doceniani i traktowani podmiotowo.

https://www.youtube.com/watch?v=Cu-KqkXUm5I

Wydawać by się mogło, że podane przez nas działania wymagają dodatkowych nakładów finansowych. W przypadku niektórych z nich z pewnością tak jest, natomiast wdrażane zmiany i ulepszenia rozpatrywać trzeba zawsze w kategoriach długoterminowych korzyści. Na przykład, jak dowodzą badania dbanie o zdrowie pracowników sprawia, że zmniejsza się zjawisko prezentyzmu (biernej obecności) w miejscu pracy.