Dlaczego praca w call center jest świetnym startem do dalszej kariery?

Jesteś młoda/y, zdolna/y, ambitna/y. Pierwsze doświadczenie w pracy jest już za Tobą. Zastanawiasz się co dalej i dochodzisz do wniosku, że znalezienie innej pracy nie będzie taką łatwą sprawą? Udowodnię Ci, że wiedza, którą zdobyłeś w call center będzie bardzo przydatna, niezależnie od tego jaką ścieżkę zawodową obierzesz.

Call Center to bardzo często pierwsza praca młodych ludzi, czy to po maturze, czy skończonych studiach. Nie wymaga posiadania wyspecjalizowanych kwalifikacji i stosunkowo nietrudno ją zdobyć, ale to z jaką wiedzą zostaniemy po skończeniu jej, zależy tylko od nas. Jeśli jesteś nastawiony na samorozwój, nie będziesz mieć trudności w zdobyciu konkretnych umiejętności, które pomogą Ci w zdobyciu kolejnej pracy.

ODWAGA

To właśnie w call center nabierzesz jej najwięcej. Niezależnie od tego, czy Twoim zadaniem jest sprzedaż, czy obsługa klienta, musisz mieć odwagę do tego, by po prostu rozmawiać z ludźmi, których nie znasz. Dla niektórych nie jest to nic trudnego, ale są ludzie, którzy musieli mocno oddalić się od swojej strefy komfortu, aby się przełamać. Jeśli mimo trudności udało Ci się pokonać tę barierę to naprawdę jest to spory sukces, który otwiera Ci drogę do zdobycia kolejnych umiejętności.

CIERPLIWOŚĆ

Niezdecydowany klient, wiecznie narzekający lub po prostu nieufny? To codzienność w tej pracy. Brzmi jak wada, której nie sposób obronić, ale uwierz mi, że nic Cię tak nie nauczy cierpliwości jak praca w call center. Na początku może pojawiać się ogromna frustracja, ale w pewnym momencie uświadamiasz sobie, że równie dobrze Ty możesz być uznawana/y za taką osobę. Każdy klient ma inne potrzeby i nie zawsze będzie potrafił przedstawić je w prosty sposób. Trzeba nauczyć się cierpliwie słuchać i trzymać swoje nerwy na wodzy.

 ORGANIZACJA

Bardzo często zdarza się, że osoba, do której dzwonisz nie może w danej chwili rozmawiać i prosi o telefon w późniejszym czasie. Takich klientów może być kilku lub kilkunastu w ciągu dnia, a Ty masz przecież jeszcze inne obowiązki. Podstawą jest zatem dobra organizacja pracy własnej. Bez tego pogubisz się w bieżących sprawach do wykonania, umówionych telefonach, a co gorsze możesz o niektórych z nich zapomnieć. Szybko nauczysz się jak ważne jest, aby oddzwonić o umówionej godzinie, bo inaczej możesz stracić potencjalnego klienta. Kiedy zaczniesz układać sobie zadania do wykonania według konkretnego planu, praca będzie bardziej wydajna, a niespodzianki, które mogą ją zaburzyć, już nie będą dla Ciebie zaskoczeniem.

Dlaczego praca w call center jest świetnym startem do dalszej kariery Cludo

KOMUNIKACJA

To na niej opiera się praca w call center. I mam tu na myśli zarówno komunikację z klientem jak i z resztą zespołu. O dobrych relacjach ze współpracownikami chyba nie muszę mówić – poprawiają komfort pracy. Tak samo bieżąca komunikacja z bezpośrednim szefem jest niezwykle ważna, bo tylko ona może usprawnić w dziale coś, co w praktyce może nie działać. Dobrej komunikacji z klientem uczy się z czasem. W końcu nauczysz się rozpoznawać z jakim klientem masz do czynienia, a to pozwoli Ci osiągać coraz lepsze wyniki. Do każdego człowieka trzeba dotrzeć w inny sposób, więc też różnie trzeba kierować rozmową, jeśli chcesz osiągnąć swój cel.

SPRZEDAŻ

Pod tym hasłem nie kryje się jedynie namawianie do zakupu. Tak samo jak w przypadku nabrania odwagi do rozmowy z klientami, tak w przypadku sprzedaży pojawia się ona również w biurze obsługi klienta. Nawet jeśli nie jest to stricte sprzedaż, będzie to nieoczywiste namawianie do tego by wybrać jakieś rozwiązanie lub pozostać klientem danej firmy. Również sposób w jaki rozwiążesz reklamację może zadecydować o tym czy zatrzymasz lub stracisz klienta. Tę umiejętność możesz mieć we krwi, czasem zdarza się, że patrząc na kogoś od razu pojawia się myśl „urodzony sprzedawca”. Nie przekreśla to jednak możliwości nabycia umiejętności sprzedażowych. Wręcz przeciwnie, prawdopodobnie nie będziesz miał żadnych problemów, aby się tego nauczyć. A kiedy sprzedaż w trakcie rozmowy z klientem będzie już dla Ciebie chlebem powszednim, nie będziesz miał/a problemów by „sprzedać się” na rozmowie o pracę.

Dlaczego praca w call center jest świetnym startem do dalszej kariery_zdjęcie

Kiedy staniesz przed podjęciem decyzji o zmianie pracy może się okazać, że uzmysłowisz sobie, że praca z klientem nie jest dla Ciebie. A może wręcz przeciwnie, że w pracy zależy Ci na kontakcie z ludźmi. Może wykażesz się zdolnościami analitycznymi i odkryjesz w sobie cechy przywódcze? Wtedy kształcenie na stanowisko team managera i późniejsze zarządzanie zespołem będzie dla Ciebie. Jeśli zauważysz, że się świetnie dogadujesz się z ludźmi, potrafisz być dla nich inspiracją i prawdziwym wsparciem możesz starać się zostać coachem. Być może psychologia wzbudzi Twoje zainteresowanie i praca w dziale HR okaże się strzałem w dziesiątkę.

Praca w call center może nie być doceniana, lecz jak widać jest to świetny start do kariery. Pomoże dostrzec własny potencjał, poznać swoje mocne strony. Pokaże na czym jeszcze warto skupić swoją uwagę, co poprawić. Ogrom doświadczenia jaki zdobędziesz, jest nieoceniony i z pewnością zaprocentuje w przyszłości.