Jakie umiejętności rozwijać, aby stać się lepszym telemarketerem

Amerykański przedsiębiorca i pisarz Jim Rohn mawiał: „Standardowa edukacja zapewni Ci przeżycie. Samokształcenie – fortunę.” Dzisiaj pomówimy o tym, jak stać się lepszą wersją siebie w pracy telemarketera.

Świat gra do przodu, stawiając przed nami kolejne wyzwania. Podobnie jak w każdej pracy, aby otrzymywać wciąż lepsze wyniki, a przynajmniej pozostać na stałym zadowalającym poziomie, niezbędny jest rozwój. Oto kilka kluczowych kompetencji, o które należy zadbać.

Negocjowanie

Umiejętności negocjacyjne bardzo przydają się w pracy agenta contact center. Osoba prowadząca rozmowę z klientem nie może łatwo się poddawać, musi być sympatyczna, ale i rzeczowa, aby osiągnąć zamierzony efekt sprzedażowy. Zdolności negocjacyjne możesz ćwiczyć na praktycznych szkoleniach, jak w czasie wolnym podczas negocjując z najbliższymi lub grając ze znajomymi w strategiczne gry planszowe. Najważniejsze jest wyrobienie w sobie nawyku nie uciekania od konfrontacji, a zamiast tego podejście do rozmowy z osobą o odmiennych oczekiwaniach i poglądach, jak do wyzwania.

Wymowa i artykulacja

Zawód agenta contact center łączy w sobie cechy kilku zawodów, między innymi sprzedawcy i speakera telewizyjnego. W przypadku drugiej profesji bardzo ważne jest bycie zrozumianym i słuchanym. Aby to osiągnąć niezbędne są ćwiczenia dykcji, oddechu przeponą oraz artykulacji. Swój dzień zacznij od rozgrzewki aparatu mowy. Poruszaj ustami, zrób dziubek, ponuć ulubiony kawałek. Takie poste zabiegi sprawią, że pierwsza rozmowa danego dnia, nie będzie pierwszym naleśnikiem, który zwykle idzie na zmarnowanie.

Zapamiętywanie

W contact center przydaje się dobra pamięć, aby zapamiętać szczegóły prezentowanej oferty oraz wszystkie detale, o których należy poinformować klienta. Pamięć najlepiej ćwiczyć rozwiązując quizy, łamigłówki i grając w planszowe gry. Warto także rozwijać ją ucząc się nowych rzeczy, np. języka obcego. W poniższym filmiku znajdziesz praktyczne techniki zapamiętywania.

 Organizacja

Od organizacji pracy w dużej mierze zależy wysoka produktywność. Odpowiednio zaplanowana praca i ustalone priorytety, sprawią, że stajemy się spokojniejsi i mamy większy komfort podczas wykonywania zadań. Jak ćwiczyć produktywność? Weź do ręki kalendarz, kartkę i długopis. Zacznij od tego, że zastanowisz się, co sprawia, że daną przestrzeń czasową Twojego dnia spędzasz mniej produktywnie i jak to naprawić. Zamiast po prostu jechać do pracy, wykorzystaj te pół godziny na naukę języka. Masz wrażenie, że sporą część swojego dnia w pracy spędzasz na czynności, która nie zwiększa Twoich wyników? Postaraj się ograniczyć czas poświęcony na to zadanie. Stosuj metodę małych kroków, aby „ulepszać” swój dzień, a produktywność przyjdzie sama !

Odporność na stres

Praca w contact center bywa bardzo stresująca. Telemarketer wystawiony jest na nieustanną ocenę klientów oraz team leadera, często słyszy odpowiedź „nie”, a jego wskaźniki są bacznie monitorowane. To wszystko sprawia, że towarzyszy mu ciągłe uczucie stresu. Aby być lepszym w swojej pracy trzeba okiełznać ten stan. Przede wszystkim warto przesiewać słyszane od klientów informacje. To, że powiedzą kilka gorzkich słów pod naszym adresem, nie oznacza, że robimy coś nie tak. Po drugie warto zmniejszać wagę negatywnych emocji za pomocą odpowiedzi na proste pytania: co tak bardzo mnie stresuje? Jakie scenariusze jawią mi się w głowie i co wobec tego najgorszego może się stać? Dzięki regularnego przepracowywaniu stresu w ten sposób, po niedługim czasie umniejszysz jego wagę i dojdziesz do wniosku, że sytuacje, które jawiły się w ciemnych barwach, nie są takie straszne jak Ci się początkowo wydawało.

Otwartość

Jesteś w stanie ciągle się rozwijać, tylko wtedy przejmiesz inicjatywę. Zacznij od postawienia sobie celów i zacznij pomału, lecz konsekwentnie je realizować. Dotyczy to każdego z nas bez względu na profesję. Otwarte podejście i dążenie do bycia lepszym, szybko wchodzi w nawyk, a dzięki niemu jesteś w stanie osiągać o wiele lepsze efekty zawodowe. Nie mamy tu na myśli nieustannego dążenia do doskonałości, ale stawanie się lepszą wersją siebie o 1 procent każdego dnia. Więcej na temat projektu 365*1% dowiesz się z wystąpienia Rafała Ferbera:

Pełne skupienie

W contact center jest gwarno, nawet w najlepszych słuchawkach słychać fragmenty rozmów kolegów i koleżanek, dlatego umiejętność pełnego skupienia na danej rozmowie i rozmówcy jest tak ważna. Dzięki niej nic nie umyka, nie tracimy wątku i jesteśmy w stanie wsłuchać się w każde słowo klienta, na które za kilka sekund precyzyjnie odpowiadamy.

Jeśli czytasz ten artykuł to świadczy o Twojej chęci do samorozwoju. O tym, że dążysz do tego, aby być coraz lepszym w swoim fachu. Od chęci trzeba zacząć, to one pchają nas na przód.