Jak dbać o struny głosowe pracując w call center?

Głos to podstawowe narzędzie pracy „na słuchawce”. To dzięki niemu jesteś w stanie porozumieć się z klientem, przedstawić mu swoją ofertę lub rozwiązać jego problem. Głos jest tym, co Cię wyróżnia i sprawia, że zostajesz oceniony/a w określony sposób. Jak o niego odpowiednio dbać?

Dźwięk, który wychodzi z naszych ust, czyli głos jest potocznym stwierdzeniem opisującym zjawisko mowy. To proces akustyczny i mechaniczny, w który zaangażowana jest krtań, gardło, jama nosowa i drogi oddechowe. Jest tak automatyczny, że kompletnie się na nim nie koncentrujemy. A szkoda, wtedy z większą atencją podchodzilibyśmy do używania i dbania o głos.

Codzienna higiena głosu, czyli jak dbać o struny głosowe?

Podobnie jak profesjonalny wokalista, profesjonalny konsultant powinien się rozśpiewać, czy też „rozgadać”. Wszystko po to, aby rozgrzać swój aparat gębowy i przygotować go do wielogodzinnego wysiłku. Wyobrażasz sobie piłkarza, który wychodzi na boisko w dniu ważnego meczu bez wcześniejszej rozgrzewki? No właśnie!

Aby odpowiednio przygotować się do rozmów z klientami, należy wykonać kilka ćwiczeń. Warto rozpocząć je kilkoma głębokimi oddechami, które poprawiają koncentrację i pozwalają odciąć uwagę od porannych trosk. Potem poświęć 10 minut na rozgrzanie aparatu mowy i rozgrzanie mięśni twarzy. Zaprezentowane poniżej ćwiczenia z pewnością Ci w tym pomogą:

 

Nawodnienie

Bez odpowiedniego nawodnienia nasz organizm nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować. Dzieje się tak dlatego, że wszystkie nasze komórki w przeważającym stopniu składają się właśnie z wody – krew w 94%, mózg i mięśnie w 75%, nawet kości zawierają jej aż 23%. Niedostateczne spożycie wody wiąże się nie tylko z odwodnieniem i suchością w gardle, niesie ono za sobą szereg innych dotkliwych konsekwencji takich jak: bóle głowy, spadek koncentracji, duszności, czy ciągłe uczucie zmęczenia. Aby do nich nie doszło powinno się dostarczać do organizmu około 1,5l wody każdego dnia. Najefektywniejszym sposobem nawadniania jest jej picie małymi łykami w ciągu dnia.

W pracy natomiast unikaj słodkich gazowanych napojów. Sprzyjają one uczuciu lepkości i przepełnienia, co nie sprzyja Twojemu komfortowi podczas rozmowy z klientem. Na swoim biurku miej mineralną wodę niegazowaną, najlepiej w pokojowej temperaturze. Dzięki niej zadbasz o odpowiednie nawodnienie organizmu i pozbędziesz się uczucia suchości w gardle.

Codzienne nawyki

Higiena głosu opiera się na dobrych nawykach, dzięki którym Twój organizm jest zdrowy. Swój dzień zacznij od energicznego przeciągnięcia się i ziewania, podczas którego szeroko otworzysz usta. Wykonaj kilka ćwiczeń rozciągających, a podczas prysznica zrób masaż twarzy i szyi. Podczas porannej toalety wydobywaj z siebie dźwięki o różnych wysokościach, np. brrrr i bzzzzz. Ponuć ulubione melodie. Takie zabiegi nie tylko wprawią Cię w dobry nastrój i dodadzą energii, ale także będą świetnym przygotowaniem pod rozgrzewkę (omówioną w akapicie „Codzienna higiena głosu, czyli jak dbać o struny głosowe”) lub kiedy będziesz zbyt zajęty i spóźniony mogą ją zastąpić.

Ważnym czynnikiem jest dieta. Ciężkie, tłuste potrawy nie tylko nie sprzyjają wątrobie i żołądkowi, ale także strunom głosowych. Najlepiej wybrać lekkostrawne zbilansowane posiłki, dzięki którym dostarczysz do swojego organizmu to co najlepsze.

Otoczenie

Wpływ na nasze struny głosowe ma także nasze otoczenie. Aparat mowy jest wrogiem przeciągów. Szybka zmiana temperatury, a co za tym idzie, nagłe ochłodzenie, powoduje wysychanie błon śluzowych w jamie ustnej. Czy to oznacza, że otwarcie okna jest zakazane? Absolutnie nie, ale najlepiej robić to podczas dłuższych przerw, kiedy żadnego z konsultantów nie ma wtedy w pomieszczeniu.

Nie ma dobrego wyjścia. Latem jesteśmy skazani na kojącą klimatyzację, zimą na ciepło płynące z kaloryferów. Oba te stany nie są dla nas optymalne i podobnie jak przeciągi wpływają na zaburzenie status quo naszego organizmu. Dlatego konieczne jest zadbanie o wilgotność powietrza za pomocą specjalnych nawilżaczy. Warto także zadbać o czystość w miejscu pracy. Urządzenia takie jak komputery i drukarki, są najlepszym magnesem dla kurzu, dlatego niezbędne jest częste sprzątanie i pozbycie się zbędnych bibelotów. Ponadto absolutnie konieczne jest regularne czyszczenie klimatyzatorów. Nie chodzi tu tylko o przykry zapach, ale o jakość powietrza jakim oddychamy. Na tym aspekcie nie można oszczędzać. Zdrowie nasze i naszych pracowników jest o wiele ważniejsze.

Milczenie jest złotem

Po pracy zadbaj o ciszę wokół siebie. Pobądź sam/a , wybierz się na spacer i daj swoim strunom głosowym odpocząć po ciężkim dniu. Zmęczenie aparatu mowy objawia się chrypką, bólem gardła lub infekcją. Twoje struny głosowe z reguły nie ostrzegą Cię wcześniej, że zbliżasz się do poziomu przeciążenia. Dlatego tak ważne jest dbanie o nie każdego dnia. Po dniu pełnym rozmów, zadbaj o równowagę – w drodze i po powrocie do domu mów jak najmniej i zrelaksuj się, a w ten sposób najlepiej przygotujesz się do wyzwań, które na Ciebie czekają kolejnego dnia.

Prewencja przed awarią gardła

W sezonie jesienno-zimowym uniknięcie kaszlu graniczy z cudem. Dlatego warto wiedzieć jak przygotować się na ten wymagający dla organizmu czas w roku. Każdego dnia po obudzeniu wypij szklankę wody z sokiem z cytryny, imbirem i miodem. Składniki pobudzą Cię i uzbroją w niezbędną w okresie zachorowań witaminę C. Aby uniknąć kataru lub kaszlu, zadbaj o ochronę dla swojej szyi – zawsze miej ze sobą marynarkę lub sweter do okrycia, a w chłodny dzień nie zapominaj o szaliku lub chuście. Wystrzegaj się przeciągów i klimatyzacji. Tak często jak to możliwe, wyjeżdżaj odetchnąć pełną piersią na łonie natury. Dotleń organizm i wzmacniaj go dzięki aktywności fizycznej.

Przeciążenie głosu może jednak wystąpić o każdej porze roku. Zwykle jest spowodowane jego przeforsowaniem lub/i złymi codziennymi nawykami. Wtedy nawet na największych głosowych wyjadaczy nie ma mocnych. Dlatego zamiast leżeć w łóżku z infekcją, pamiętaj o codziennych rytuałach.

Co kiedy zachorujemy?

Chrypka, kaszel, ból gardła, bezgłos – to najczęstsze objawy infekcji górnych dróg oddechowych. Aby się pozbyć uporczywych dolegliwości zacznij od domowych sposobów. Pij więcej wody niż zwykle, wygrzewaj się, pij herbatę z imbirem i miodem oraz stosuj maści z eukaliptusem, które ułatwiają oddychanie i uśmierzają ból w okolicy gardła. Stosuj płukanki z ziół, najlepiej sprawdzą się  te z rumianku, szałwii i tymianku. Odkażają, działają przeciwzapalnie, a także likwidują obrzęk błony śluzowej. Parz je pod przykryciem przez kwadrans, przecedź napar, a następnie odczekaj kilka minut, aż płukanka będzie miała temperaturę Twojego ciała.

Co ważne, kiedy zaczynasz mieć problemy z chrypką, zamiast odchrząkać, napij się wody. Dzięki temu nawilżysz gardło, zamiast je forsować i dodatkowo podrażniać. Jeśli Twój aparat mowy potrzebuje nawilżenia i odczuwasz ciągłą suchość w gardle, przygotuj napar z siemienia lnianego. To nie tylko znany naturalny probiotyk, ale także lekarstwo na zapalenie gardła i oskrzeli. Olej lniany ma działanie nawilżające, przeciwkaszlowe i to dzięki niemu błony śluzowe szybciej się regenerują. Kiedy już dojdzie do najgorszego, czyli poważnej infekcji lub bólu gardła, który jest nie do zniesienia, pozostaje jedno milczenie i odpowiednia zalecona przez lekarza kuracja. Nieleczona choroba może przyczynić się do długotrwałego obniżenia odporności organizmu lub nawet przerodzić się w bezgłos, co w pracy konsultanta skutkuje dłuższą absencją w pracy.

Oddychanie przeponą

Na co dzień oddychamy płytko, nie skupiając się zbytnio na sposobie oddechu. Panując nad swoim oddechem jesteśmy w stanie poprawić swoje samopoczucie, zredukować poczucie stresu i zmęczenia.

„Kto panuje nad swoim oddechem, panuje nad sobą”. Oddychanie przeponą sprawia, że w ciągu kilku chwil jesteśmy w stanie wrócić do równowagi psychicznej, np. po trudnej  rozmowie z klientem. Wystarczy, że usiądziesz na brzegu krzesła lub fotela (jeśli jesteś w domu, polecamy Ci siad skrzyżny), a następnie wyprostujesz kręgosłup, zamkniesz oczy i rozluźnisz ramiona. Potem nabierz powietrza i tu ważne: umieść je w brzuchu, nie w klatce piersiowej, a następnie powoli wypuść. Ćwiczenie powtórz kilkukrotnie, dzięki temu nabierzesz odpowiednich nawyków.

Czego unikać

Nasze gardła i struny głosowe nie lubią się z papierosami oraz napojami pełnymi kofeiny, takimi jak: mocna herbatą i kawa. Wszystkie te czynniki powodują odwodnienie organizmu, a co za tym idzie prowadzą do podrażnienia gardła. Ponadto przed pracą lepiej unikać produktów mlecznych, bowiem powodują wydzielanie się flegmy wokół strun głosowych, co przyczynia się do powstawania większej ilości śliny, przez co podczas rozmowy skazani jesteśmy na częstsze przełykanie.

Biorąc pod uwagę czynniki zewnętrzne powinniśmy trzymać się z daleka od przeciągów i miejsc, gdzie narażeni jesteśmy na nagłą zmianę temperatury. Unikajmy suchego powietrza i pozbywajmy się kurzu z naszego otoczenia. Zadbanie o te drobiazgi z pewnością wpłynie pozytywnie na Twoje samopoczucie, nie tylko podczas pracy.

Oto kilka sprawdzonych rad, które pozwolą Ci utrzymać gardło i struny głosowe w dobrej formie:

  • Naucz się prawidłowo oddychać, tj. korzystając z przepony;
  • Kiedy nie mówisz, staraj się oddychać nosem, żeby gardło mogło odpocząć i się nie wysuszało;
  • Przed pracą obudź mięśnie artykulacyjne za pomocą prostych ćwiczeń;
  • Unikaj dymu papierosowego i alkoholu;
  • Zamiast odkaszlnąć, napij się wody;
  • Unikaj krzyku i mówienia wysiłkowego.

Głos przede wszystkim trzeba ćwiczyć. Nie ma lepszej rady od prawidła: „praktyka czyni mistrza”. Im więcej mówisz, tym staje się to dla Ciebie bardziej intuicyjne i z czasem w coraz mniejszym stopniu musisz się kontrolować i pamiętać, o tych wszystkich detalach, które są kluczowe w rozmowie z klientem. Jednak obok treningu rozmowy z klientem, warto przywiązać większą wagę do świadomego używania aparatu mowy. Dzięki temu poprawi się Twój komfort pracy i unikniesz wielu dolegliwości charakterystycznych dla zawodu konsultanta telefonicznego. Jakość podanych rad gwarantowana. Przetestuj je i podziel się swoimi pozytywnymi nawykami w komentarzu.