10 sprawdzonych technik jak angażować uczestników szkolenia

Coraz więcej firm stawia na rozwój swoich pracowników. Jedną z najbardziej popularnych metod doskonalenia umiejętności są szkolenia. Niektórzy mają za sobą setki jeśli nie tysiące godzin kursów. Warto się zastanowić, na ile spędzony na szkoleniach czas przyniósł oczekiwane efekty i jak przełożyło się to na wzrost kompetencji kursantów. W związku z tym przedstawiamy techniki angażowania uczestników, które pomagają przyswoić i zapamiętać materiał.

1. Treść to podstawa

Na początek warto zadbać o merytoryczne podstawy. Dobry, rzetelny i solidny materiał stanowi fundament każdego szkolenia. Uczestnicy będą czerpać treści przez cały okres kształcenia. Treść to alfa i omega kursu.

2. Korzyści w świecie rzeczywistym

Uczestnik kursu musi mieć pewność, że posiądzie praktyczne umiejętności, które wykorzysta w swoim życiu zawodowym. Dlatego każde szkolenie powinno mieć swoje odniesienie do rzeczywistości. Już na początku warto zasygnalizować realne korzyści. Dobrą praktyką będzie np. przygotowanie realistycznych scenariuszy nawiązujących do zawodowych wyzwań uczestnika oraz jego zainteresowań. Ważne, aby posiadł on świadomość kursu w danym kontekście.

3. Charyzmatyczny narrator

Nic tak nie osłabia entuzjazmu osób zdobywających wiedzę, jak nudny prowadzący. Emanujący życiem, dynamiczny lider pobudzi i zainspiruje uczestników. W końcu jego siła drzemie w budowaniu pozytywnych relacji z uczestnikami. A te angażują!

4. Historie

Chyba każdy z nas lubi słuchać historii, a całkiem pokaźna część ludzkości lubi je opowiadać. Słuchamy ich z resztą od dziecka. Budzą w nas pozytywne skojarzenia. Stąd też przemycanie wiedzy w takiej formie spotka się ze zdecydowanie większym zainteresowaniem grupy. Dzięki nim zajęcia stają się bardziej atrakcyjne. Im bardziej historia wciąga, tym lepiej.

szkolenia_zdjęcie do tekstu

5. Szkolenia z humorem

Skoro już pragniemy angażować, opowiadać żywe i wciągające historie, dobrze jeśli dodamy także szczyptę dobrego humoru. Zostało to resztą udowodnione: ludzie, którzy w danym momencie się śmieją, automatycznie otwierają się na nowe pomysły, idee i chętniej wykorzystują swoje zdolności analityczne. Zapamiętujemy więcej, gdy jesteśmy w dobrym nastroju. Wszystko dzięki endorfinom, które wspierają przyswajanie towarzyszących śmiechowi informacji. Śmiech to prawdziwe antidotum na nudę!

6. Strona czynna

To ważne! Zwłaszcza wtedy, gdy szkolenie odbywa się za pośrednictwem platformy e-learningowej. Nikt nie lubi, gdy mówi się do niego w stronie biernej. Jest nudna i bezosobowa, a w dodatku powoduje niepotrzebne wydłużanie wypowiedzi. Strona czynna to domena naturalnej komunikacji, która lepiej trafia do słuchacza niż mowa urzędowa. Angażujący kurs to taki, który mówi wprost do konkretnego uczestnika.

7. Zachęta do badania i odkrywania

Ludzie uwielbiają się uczyć, a jeszcze większą satysfakcję sprawia im dokonywanie małych-wielkich odkryć. Są po prostu ciekawscy. Warto wykorzystać ten prosty mechanizm w kontekście szkolenia. Wystarczy zachęcić uczestników do zdobywania wiedzy na własną rękę, bez podawania wszystkiego na tacy.

8. Wizualizacje, grafiki i obrazy

Czyli ogólnie pojęta estetyka kursu. Niezależnie od tego, czy prowadzimy kurs stacjonarny czy e-learningowy, warto wyposażyć prezentacje w przyjazne oku elementy graficzne. Obrazy, kolorowe czcionki czy inne akcenty wizualne zwracają uwagę na ważne elementy danego modułu. Trzeba przypomnieć, że nie każde zdjęcie znalezione w stockowych źródłach okaże się trafione. Zdecydowanie lepiej, jeśli posłużymy się kreatywnością i wizualnymi metaforami. Pomysłowość w pewnych granicach rozsądku jest tutaj jak najbardziej wskazana.

9. W kontekście społecznym

Nie da się ukryć, że przyswajamy wiedzę w kontekście społecznym. Szkolenie nie powinno być ani oderwane od rzeczywistości, ani ulegać izolacji. Wszelkie grupy społecznościowe czy fora dyskusyjne okazują się świetnym „przedłużeniem” kursu. Łatwa dostępność social mediów wzmaga zaangażowanie uczestników. Dzięki nim mogą np. zadawać pytania instruktorom lub zgłaszać nurtujące ich problematyczne kwestie.

10. Praktyka czyni…

Ambicją uczestników szkoleń jest zdobycie biegłej umiejętności z wybranego zagadnienia. Wygląda na to, że nic tak nie wspomaga zdobywania praktycznych kompetencji, jak ćwiczenia. Dają one przede wszystkim możliwość powtórzenia materiału, a także zmierzenia się z realnym problemem, z którym uczestnik może spotkać się np. w swojej codziennej pracy. Powtarzanie jest matką wiedzy, ćwiczenie zaś czyni mistrza.

 

Ludzie lubią zdobywać wiedzę. Często robią to w różnych tempach, dlatego każde szkolenie powinno zapewniać elastyczność w tym zakresie. Niezależnie od tego chcą także, aby kurs był nie tylko angażujący, lecz również ujmujący, niezapomniany i miejscami z pewnością zaskakujący. Dużo więc zależy od kreatywności samych instruktorów. Warto zatem spełnić zarówno praktyczne, jak i emocjonalne oczekiwania uczestników względem kursu.