Jak napisać dobre CV po zakończeniu pracy w call center?

Tworzenie CV to nie tylko wybór odpowiedniego szablonu z ogólnie dostępnych w Internecie. To czas zastanowienia się nad tym – co umiem, czego się nauczyłem/am i w jakim obszarze chcę się rozwinąć. To metoda autoprezentacji, która rozpoczyna się lub kończy jeszcze przed startem przygody z daną firmą.

Zacznijmy od tego, że Twoje CV nie może być ani zbyt drobiazgowe, a przez to długie na kilka stron, ani zbyt zdawkowe. CV to skrótowy opis zawodowej przeszłości, ma on na celu zainteresowanie rekrutera na tyle, aby chciał dowiedzieć się więcej. Swoje CV pisz jak telegram – każde słowo musi mieć ważne znaczenie dla całości. Aby znaleźć odpowiednie proporcje radzimy „wejście w buty” rekrutera i szczerej odpowiedzi na pytanie: „czy gdybym ja nim był/a dowiedziałbym/dowiedziałabym się najważniejszych informacji z CV, które mam przed sobą?”

Dane

Dokonaj wyboru, czy Twoje imię i nazwisko ma się znaleźć z pozostałymi danymi, czy obok zdjęcia. Spokojnie możesz zrezygnować ze stanu cywilnego. Wpisz natomiast swoją datę urodzenia, numer kontaktowy oraz adres mailowy. Jeśli rekrutujesz na stanowisko związane z nowymi technologiami, mediami lub marketingiem, warto zawrzeć także linki do portali społecznościowych i adresy Twoich stron internetowych lub blogów.

Profil

Krótki opis, pełniący funkcję przedstawienia się rekruterowi to profil kandydata. Ta część CV znajduje się na początku, tuż obok zdjęcia i podstawowych danych. Pamiętaj, żeby zawierał maksymalnie dwa zdania.

Fotografia

Twoje zdjęcie musi być biznesowe, ale nie oznacza to, że scan fotografii paszportowej to dobry wybór. Biznesowo nie oznacza sztywno. Na zdjęciu warto pokazać swoją osobowość. Pamiętaj, że musi być aktualne i naturalne, z jak najmniejszą ilością retuszu i filtrów.

Doświadczenie

Jeśli praca w contact center była Twoim pierwszym zajęciem, warto uwzględnić projekty z jakimi miałeś/aś do czynienia. Były to działania sprzedażowe czy ściśle obsługowe? Nie zapomnij o tym wspomnieć. W przypadku kiedy często zmieniasz pracę, skup się na tym, żeby rekruter mógł poznać Twoje najważniejsze (z jego punktu widzenia) Twoje dotychczasowe miejsca zatrudnienia.

Wiele osób w kontekście doświadczenia posługuje się również zakresem odpowiedzialności, aby lepiej oddać jakie działania wykonywały w poprzednich miejscach pracy. Warto zamiast posługiwania się opisem stanowiska, który nigdy nie ma przełożenia jeden do jednego w różnych miejscach pracy, wypisać działania, które udało Ci się zrealizować, np. otrzymanie nagrody miesiąca za jakość obsługi połączeń telefonicznych lub najlepsza opinia wśród klientów w wyniku badania podsumowującego poprzedni rok. To są rzeczy, które sprawiają, że rekruter myśli: „To imponujące, dobrze byłoby mieć taką osobę w zespole”.

Wykształcenie

W tym punkcie CV pamiętaj o tym, że obowiązuje odwrotność chronologii, czyli ostatnia ukończona szkoła znajduje się na pierwszej pozycji. Co ważne, napisz wyłącznie o uczelni wyższej, zrezygnuj ze szkoły ponadgimnazjalnej, chyba, że już na tym etapie edukacji otrzymałeś/aś wykształcenie kierunkowe, które może przydać się w przyszłej pracy.

Umiejętności

Pomiń skille, które stały się standardem takie jak np. obsługa Worda. Jeśli Twoje przyszłe stanowisko wiąże się z zaawansowaną obsługą Exela, napisz, że biegle posługujesz się pakietem Office, w tym Exelem. W przeciwnym razie taki zapis warto pominąć. O wiele istotniejsze będzie tu na przykład posługiwanie się narzędziami CRM.

Skup się na umiejętnościach, które rozwinąłeś/aś w poprzednim miejscu pracy. Contact center jest branżą, która uczy profesjonalnego podejścia do potrzeb klienta. Wymaga empatii i zdolności utożsamienia się z jego problemem. Przed tym jak przystąpisz do pisania swojego CV, zrób listę Twoich unikalnych wartości, a następnie przekuj je w umiejętności. Nie zapomnij napisać o łatwym nawiązywaniu kontaktów, czy wysokiej skuteczności w sprzedaży. To co z pozoru może wydać się nieważne lub zbyt oczywiste, w praktyce może okazać się kluczowe, szczególnie na stanowiskach sprzedażowych, w które wpisany jest stały kontakt z klientem.

Zainteresowania

Niektóre osoby świadomie decydują o rezygnacji z wypisywania zainteresowań, na rzecz rozwinięcia pozostałych części CV. Jest to jednak najmniej oficjalna część Twojej autoprezentacji, a przecież warto pokazać się również z nieco bardziej prywatnej strony. Dlatego radzimy jednak nie rezygnować z wypisania zainteresowań, szczególnie jeśli chcesz pracować w branży kreatywnej lub przy projektach, w których Twoje hobby mogą okazać się dodatkowym atutem.

Układ strony

Patrząc na CV musi ono zachęcać do jego przeczytania. Nie może odstraszać mnogością kolorów i czcionek. Powinno być eleganckie, uporządkowane i dopracowane. Kluczowe są tu proporcje. Należy unikać zbitek tekstu i zostawiając białą przestrzeń, dającą miejsce „oddech”. Warto podkreślić większym rozmiarem fontu poszczególne części CV, a fragmenty, które chcesz szczególnie zaznaczyć możesz pogrubić.

Forma

Na koniec zadbaj o przejrzysty wygląd swojego Curriculum Vitae. Aby nadać mu ciekawszą i oryginalną formę możesz skorzystać z wielu dostępnym bezpłatnych narzędzi, takich jak na przykład Canva. Nie wybieraj pierwszego lepszego szablonu, spersonalizuj go tak, aby pasował do Ciebie i potencjalnej przyszłej profesji. Wyobraź sobie rekrutera, który cały dzień przegląda praktycznie identyczne CV, które wykonane są na takim samym lub łudząco podobnym szablonie. CV to Twoja wizytówka i reklama w jednym. Czy wyobrażasz sobie całe miasto obklejone plakatami na jedną modłę?

Format pliku

Czasy kiedy CV przynosiło się osobiście na papierze, już dawno odeszły do lamusa. Dzisiaj wszystko wysyłamy elektronicznie. Dlatego zadbaj o odpowiednią treść maila do pracodawcy oraz plik, w którym wysyłasz swoje Curriculum Vitae. Powinien być zapisany w PDFie i nazwany zgodnie z tym czego dotyczy, czyli CV oraz opatrzony Twoim imieniem i nazwiskiem. Zwróć uwagę na informacje zawarte w ogłoszeniu. Ze względu na szybsze porządkowanie aplikacji, rekruterzy często chcą także, żeby w nazwie pliku napisać stanowisko o jakie się ubiegasz.

Zanim wyślesz!

  1. Nie ma jednego uniwersalnego CV. Pamiętaj, aby dostosować je do oferty, na którą odpowiadasz.
  2. Sprawdź, czy po drodze nie popełniłeś żadnych błędów i w tekście nie ma literówek. To bardzo ważne. Twoje CV świadczy o staranności Twojej pracy.
  3. Upewnij się, czy Twoje CV zawiera klauzulę o przetwarzaniu danych osobowych. Ten z pozoru błahy błąd może kosztować Cię wykluczenie z procesu rekrutacji.
  4. Poproś o sprawdzenie aplikacji kogoś kto ma doświadczenie w tym zakresie. Osoba z zewnątrz spojrzy na całość z dystansem i podzieli się z Tobą swoją opinią.